Verstaging op maat

Het team van de Lijnenspecialist heeft ruime ervaring met jachttuigage. In onze eigen tuigerij in Amsterdam maken we verstaging op maat. Ons advies is om het staand want op zeilboten om de 15 jaar te vervangen. Het is ook belangrijk om alle verstaging en wanten jaarlijks te inspecteren, zodat grote problemen tijdig worden ontdekt en schade wordt voorkomen.

Verstaging vervangen? Bekijk snel hoe duur dat is voor jouw boot. Hiervoor heb je de volgende informatie nodig:

1. Staalkabel soort & diameter

2. Lengtes (meet van hart tot hart)

3. Soort fittingen

4. Soort spanners


1. Kies soort staalkabel

Kies welk soort staalkabel je nodig hebt. Verreweg de meeste jachten hebben verstaging gemaakt van 1x19 staalkabel. De verschillende staalkabel constructies staan toegelicht bij staalkabel of kies een van de opties hieronder. Naast bovengenoemde staalkabelsoorten bieden wij ook ROD verstaging aan, neem voor ROD contact op.

2. Lengtes

De lengtes zijn de totale lengtes van het gehele systeem, gemeten van hart tot hart. De verstaging wordt op de millimeter nauwkeurig gemaakt naar de opgegeven lengtes. Is de nieuwe verstaging uitgevoerd met een spanner? Dan leveren wij deze voor de helft ingedraaid af, zodat je genoeg stelmogelijkheid beide kanten op hebt.

Om verwarring te voorkomen, zie je hieronder toegelicht hoe je zelf je verstaging kan op meten.

3. Fittingen

Er bestaan veel soorten fittingen zoals T-Terminals (haak terminals), stemball, gaffel, shroud (lepel) en oog terminals. Voor gedetailleerde informatie over terminals klik hier.
Belangrijk bij T-terminals is dat deze precies passen in de zo genaamde “backingplates” op de mast, kies daarom bij voorkeur hetzelfde merk als wat je nu hebt.


4. Spanners


Spanners zijn in te delen in twee hoofdcategorieën:

  • RVS gesloten-huis spanner
  • Aluminium-brons verchroomde open-huis spanners

Voor gedetailleerde informatie over spanners, klik hier.


De aluminium brons verchroomde open-huis spanners zijn zelf-smerend en uitgevoerd met fijner UNF draad wat de levensduur aanzienlijk vergroot. Deze spanners hebben meestal een toggle verbinding aan de onderzijde waardoor het systeem zich, onder dynamische belasting, zelf uitlijnt. Een groot voordeel!


De RVS spanners met metrisch draad en zonder zelf een uitlijnende toggle, zijn weliswaar een voordeligere oplossing maar door een RVS draadeinde in een RVS spannerhuis en het grovere metrische draad ook aanzienlijk gevoeliger voor vreten (koudlassen). In het meest extreme geval zullen draadeinde en spannerhuis aan elkaar (koud)lassen en niet meer los gedraaid kunnen worden.

Voor kleinere jachten is een gesloten huis RVS spanner met toggle en UNF draad een voordelige tussen oplossing. De zelf uitlijnende toggle aan de onderzijde voorkomt dat er knikken ontstaan en het fijnere UNF draad is minder gevoelig voor vreten.

Het is belangrijk om goed het draad in je huidige spanners te controleren op zaagvorming en bramen. Is het draad nog goed? Dan is het vaak mogelijk om de spanners opnieuw te gebruiken en dat scheelt aanzienlijk in de totaal prijs voor nieuwe verstaging.

De Lijnenspecialist beschikt over een specifieke tuigtafel, nauwkeurige walsapparatuur en de ervaring om de vereiste nauwkeurigheid te waarborgen! Wij denken graag mee over de beste oplossing. Mocht je willen overleggen met een tuiger van de Lijnenspecialist over de beste uitvoering van je verstaging, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Stuur ons een bericht via Whatsapp

Chat met ons