Spinlock stoppers en klemmen

Spinlock stoppers, klemmen en jammers zijn de absolute top voor hardware voor je zeiljacht.

Spinlock stoppers en jammers

Spinlock klemmen

Spinlock reserve onderdelen

Spinlock - Welke stopper moet ik kiezen?

Het is niet eenvoudig een keuze te maken in de juiste stopper. De krachten die komen te staan op een stopper zijn afhankelijk van het type zeildoek, type val, type mantel, gewicht van de boot en de eisen die je zelf stelt aan de stopper. Zo zal een wedstrijdzeiler altijd hogere eisen stellen aan zijn stopper dan een toerzeiler. Aandachtspunten bij stoppers:

Welke diameter val moet ik kiezen voor mijn stopper of boot?

Elke stopper heeft de meeste houdkracht bij de maximale opgegeven diameter. Vaar je met een val van 8mm, zorg er dan voor dat de stopper maximaal 8mm aan kan. Heb je een stopper die 8-12 mm lijn kan houden, dan heb je minder houdkracht dan de opgegeven specificaties. Het is uiteraard mogelijk om de stopper kam te vervangen naar een kleinere of grotere maat. Op onze website staan handige tabellen die je helpen met het kiezen van de juiste diameter.

Is de soort mantel van mijn val belangrijk voor stoppers? 

De combinatie van een mantel en het materiaal van de stopper kam is kritisch. Zo hebben de Spinlock Powerclutches XX doorgaans een keramische kam. Wij adviseren een lijn met Technora mantel voor deze stoppers, omdat een polyester mantel te snel slijt. TN-Racing is een goede val. Een meer economische oplossing is om een stukje Technora mantel over je val te splitsen. De meeste Spinlock stoppers hebben standaard een aluminium cam. De meeste mantels van lijnen kan voor deze mantels gebruiken. Zo is de S Cup een goede lijn voor een rekvrije val. Als je meer grip wilt, dan kun je de XTS, XTR en XCS stoppers upgraden naar een keramische kam. 

Upgrade polyester vallen naar Dyneema® 

Wij raden aan om vallen te kiezen met een kern van HMPE vezels, zoals Dyneema® en Stirotex. Dyneema® heeft als eigenschap dat er geen rek in zit, om het moment dat de val langdurig op spanning staat zal een polyester lijn gaan rekken wat de performance van de boot niet ten goede komt. Omdat Dyneema® geen rek heeft zal alle kracht direct op de stopper te komen staan. Houd hier rekening mee op het moment dat je over gaat van een polyester val naar een Dyneema® val. Je kan niet altijd een dunnere diameter kiezen. Laat je daarom goed adviseren. Neem gerust contact met ons op.

Kan het 'open gooien' van een stopper kan de val beschadigen?

Het open gooien van een stopper kan schade veroorzaken aan de mantel van de val. Wij raden aan om altijd de val op de lier te beleggen en de spanning van de stopper te halen voordat de stopper wordt open gedaan. Dit zorgt voor een langere levensduur van de stopper en van de val.

Hoe vaak moet ik het binnenwerk van een stopper inspecteren?

Controleer minimaal een keer per jaar de cam in je stopper. Een versleten cam zorgt er voor dat de val slipt en de cam zal als een mes snijden in je lijn. Wij verkopen Spinlock onderhoudssetjes en losse cams. Het vervangen van de stopper cam is redelijk eenvoudig.

Welke kracht komt er op mijn val en stopper?

Op stoppers komt behoorlijk wat kracht te staan op een dag met veel wind. Uiteraard is er een formule beschikbaar om te berekenen wat voor krachten er komen te staan op je stopper. Deze formule is slechts indicatief. Wil je meer lezen over de krachten op vallen en schoten, klik dan hier. Of neem gerust contact met ons op.

Formule: Maximaal gewicht op een stopper = 30 x oppervlakte zeil (voor je spinnaker is dit ongeveer 13 x zeiloppervlakte)

* Use 13 x for a spinnaker

XAS_Graph_for_web-01
XTR_Graph_for_web-01
ZS_Graph_for_web-01

Selecteer hier onder de juiste stopper voor jouw boot: 

spinlock_clutches_banner_1

XAS Stopper

Geschikt voor:    Racers tot 27' en cruisers tot 34'
Lijn dikte:

4-8mm (houdkracht van 450 kg bij max. diameter)
6-12mm (houdkracht van 575 bij max. diameter) 

De keuze voor boten tot ongeveer 34 voet. Deze stopper is geschikt voor elke boot, in elke conditie. De XAS stopper is beschikbaar in 5 verschillende maten en te bevestigen aan de bakboord of stuurboord kant van de kuip.

Probeer altijd een maximale diameter lijn te gebruiken in een stopper, het is ook mogelijk om de kam te vervangen in je stopper naar een kleinere of grotere diameter.  Ben je een wedstrijdzeiler met laminaat zeilen en Dyneema® vallen, dan raden wij de XTR stopper aan.

Spinlock XAS

Spinlock XTS & XTR

XTS stopper of XTR stopper

Geschikt voor:      Racers tot 34’ en cruisers tot 40’
Lijn dikte:

6-10mm (houdkracht van 700 kg bij max. diameter)
8-14mm (houdkracht van 1000 kg bij max. diameter)

Aanbevolen lijn: 

Polyester mantel met Dyneema®  (D-cup, D-Performance of S-Cup)

Voor betere grip kun je een losse Technora mantel over je val splitsen. Met een mantel van Technora is het mogelijk om deze stoppers te upgraden met een keramische kam.

De XTS stopper is een betrouwbare all-round stopper. Inmiddels is er een verbeterde versie op de markt: de XTR stopper. De nieuwe versie XTR is 30% lichter in gewicht dan de oudere XTS en beschikbaar in de kleuren zwart, wit en zilver. Deze stopper is de standaard op elke grotere productieboot en heeft een extreem goede houdkracht. Bediening van deze stopper is heel makkelijk door de goede handle. Beschikbaar in 5 maten en te bevestigen aan bakboord en stuurboord van de kuip.

Gebruik bij deze stopper altijd de maximale lijndikte, je kunt de kam vervangen naar een kleinere of grotere diameter.

Stel je hoge eisen aan een stopper, heb je Dyneema® vallen en laminaat zeilen, maar val je wel binnen deze range, gebruik dan de XCS stopper. Deze stopper is feitelijk hetzelfde, maar heeft een aluminium behuizing en een hogere houdkracht.

XCS Stopper

Geschikt voor:      Racers tot 37' en cruisers tot 42'
Lijn dikte:

8-14mm (houdkracht van 1200 kg bij max. diameter)
12-16mm (houdkracht van 1400 kg bij max. diameter)

Aanbevolen lijn: 

Polyester mantel met Dyneema®  (D-cup, D-Performance of S-Cup)

Voor betere grip kun je een losse Technora mantel over je val splitsen. Met een mantel van Technora is het mogelijk om deze stoppers te upgraden met een keramische kam.

De XCS stoppers hebben een aluminium behuizing maar het binnenwerk is gelijk aan de XTS stopper. De aluminium behuizing zorgt voor 20% meer houdkracht. Beschikbaar in verschillende kleuren (wit, zwart en RVS) en ook te bevestigen aan de bakboord en stuurboord kant van de kuip.

Stel je hoge eisen aan een stopper, heb je laminaat zeilen en Dyneema® vallen, kies dan de XX stopper.

Spinlock XCS

Spinlock XX Clutch

XX Stopper

Geschikt voor:         Performance boten tussen de 35' en 50'
Lijn dikte:

8-12mm (houdkracht van 1800 kg bij max diameter)

Aanbevolen lijn: Polyester mantel met Dyneema®  (D-cup of S-Cup)

De high-end stopper voor boten tot 50 voet. Heeft een extreem hoge houdkracht en is makkelijk in gebruik, snel schoon te maken. Dit is de sterkste stopper in zijn soort en de keuze voor elke serieuze zeiler op grote zeiljachten. 

ZR Stopper

Geschikt voor:         Racers tot 40' en cruisers tot 47'
Lijn dikte:

10-14mm (houdkracht van 1500 kg bij max diameter)

Aanbevolen lijn: Technora mantel met Dyneema® kern (TN-Racing). Of splits een losse Technora mantel over een D-Cup of S-Cup val. 

De ZR Stopper is ideaal voor lijnen waar hoge spanning op staat maar waar je weinig aan verandert. Perfect voor furling zeilen en lijnen die je niet onder spanning los laat.

Niet geschikt voor: Vallen die continu worden aangepast in spanning en kleinere diameters.

Stuur ons een bericht via Whatsapp

Chat met ons