Hoe weet ik van welk materiaal mijn val of schoot gemaakt is?
Hoe weet ik van welk materiaal mijn val of schoot gemaakt is?
In de zeilsport zijn er veel verschillende soorten lijnen. En het valt niet altijd mee om te herkennen wat voor lijnen er op een boot zitten. Zeker niet als de lijnen al een tijdje gebruikt zijn. Maar hoe kom je erachter waar een lijn van gemaakt is?
Er zijn veel verschillende soorten constructies en materialen voor lijnen. Hierdoor zijn er veel combinaties mogelijk. Echter in de praktijk blijkt dat er maar een paar soorten constructies en materialen veel voorkomen. Laten we hier eens beter naar kijken.
Constructies
Over het algemeen is wel duidelijk wat voor constructie een lijn heeft. We zien de geslagen constructie(3-strengs & 8-strengs) vaak terug in landvasten en ankerlijnen. De meeste andere lijnen zijn vaak gevlochten. Dat betekent dat een lijn een kern en een mantel heeft. Soms heeft een lijn ook nog een 3e mantel of tussenmantel. In principe is deze tussenmantel een manier om een lijn dikker te maken zonder daar bijvoorbeeld een duur materiaal voor te gebruiken.
Materiaal
Tot zover is het vrij makkelijk. Maar hoe herken je nu de verschillende materialen waar een lijn uit bestaat? Laten we kijken naar de meest voorkomende materialen voor lijnen. Dit zijn polyester en Dyneema. Wat het verschil is tussen deze twee leggen we in een aparte blog uit.
Maarhoe herken je de twee nu? De mantel is eigenlijk makkelijk. Die wordt doorgaans gemaakt van polyester. Dyneema is namelijk te glad om te gebruiken als mantel. Hierdoor zal de lijn slippen in de stopper.
Dan blijft nog de kern over. Hoe herken je de kern van een lijn? Je kan het enigszins zien. Een kern gemaakt van Dyneema is vaak iets stugger en heeft een duidelijke coating laag. Is het materiaal erg afwijkend van de mantel, dan is het vaak een ander materiaal. De kans is dan groot dat het een Dyneema kern betreft. Je kan hier achter komen door een kleine test te doen.
Drijftest
Omdat de eigenschappen van materialen verschillend zijn, kan je hier ook een klein testje mee doen. Knip hiervoor een klein stukje af van de kern van de lijn die je wilt testen. Pak vervolgens een glas of emmer water en gooi het materiaal in het glas. Zinkt het materiaal, dan is het hoogstwaarschijnlijk polyester. Drijft het, dan is het materiaal van Dyneema.
Voor landvasten kan je eigenlijk hetzelfde testje doen. Echter zijn hier de soorten materiaal anders. Landvasten worden vaak gemaakt van polyester of polypropyleen.
Polyester is flexibel, sterk, Uv-bestendig en zinkt
Polypropyleen is goedkoop, stug, hard uit onder UV, kraakt en drijft
Lijnenwijzer
Ben je op zoek naar een uitgebreide keuzehulp voor touwwerk? Kijk dan bij onze Lijnenwijzer. Hierin geven wij stapsgewijs een advies voor ieder type schip.