TN Racing

Toepassing: Val, Schoot, Trimlijn

Dit is een high-performance lijn met een kern van Stirotex® vezels en een Technora/polyester mantel. Technora is enorm slijtvast en houdt extreem goed in stoppers, deze lijn is dan ook geschikt voor grote boten en grote lieren.

In stock

SKU
PRR340
€ 2,55 € 2,55
No options Touweind 1 - Dyneema Stirotex
No options Touweind 2 - Dyneema Stirotex

* Required Fields

Je bestelling
TN Racing lijn met technora
TN Racing

In stock

€ 2,55 € 2,55

Summary

    TN Racing - een high performance lijn voor vallen en schoten met een extreem slijtvaste mantel

    De TN Racing is een dubbel gevlochten lijn gemaakt met een rekvrije Stirotex kern. De mantel is gemaakt met polyester en Technora vezels waardoor een zeer hoge slijtvastheid gegarandeerd is. Technora is enorm slijtvast en houdt extreem goed in stoppers. Dit maakt de TN Racing geschikt voor extreme omstandigheden zoals bij wedstrijdzeilen, oceaan zeilen of bij schepen waarbij de lijnen onder enorme kracht staan op lieren en stoppers. De TN-Racing is een high-performance lijn die gebruikt wordt als val om zeilen te hijsen of als schoot om zeilen te trimmen. Door het Technora in de mantel is de TN Racing geschikt voor stoppers van hoog belaste vallen, of op lieren waarbij grip en slijtvastheid belangrijk is. Voor open boten kunnen de dunnere diameters van de TN Racing ook worden gebruikt als een trimlijn, voor bijvoorbeeld een onderlijkstrekker, neerhouder of overloop.

    Wanneer is een Technora mantel nodig?

    Gebruik een Technora mantel voor lijnen die aan veel slijtage onderhevig zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • -Een genuaschoot die intensief gebruikt wordt en waarbij de mantel veel te lijden heeft van de lier
  • -Een grootschoot voor een German Sheeting systeem die slijtvast, sterk en rekvrij moet zijn
  • -Lijnen voor de bakstagen die onder veel belasting en druk staan. Met name standaard polyester mantels kunnen door de druk smelten
  • -Een val of schoot die langdurig in dezelfde positie staat. Bijvoorbeeld bij een lange vaartocht en er dagen over een zelfde boeg gevaren wordt.
  • -Een val of schoot waarbij extra grip noodzakelijk is. Technora zorgt niet alleen voor extra slijtvastheid, maar ook voor meer grip.
  • Gaat een val of schoot gemaakt van TN Racing langer mee?

    Ja, de TN Racing is gemaakt om langer mee te gaan dan een conventionele lijn. Dat betekent dat de Technora mantel van de TN Racing veel beter bestand is tegen slijtage als gevolg van lieren en stoppers. Gemiddeld gaat de TN Racing 3x langer mee dan lijnen met een conventionele polyester mantel. Let op! Een scherp deel van de boot kan, onder belasting, iedere lijn doorsnijden. Dat geldt ook voor de meest slijtvaste materialen. Wees daarom altijd alert en controleer goed of een val of schoot niet langs een scherp onderdeel kunnen schuren. Veel voorkomend zijn een ingesleten cam van een stopper of een schijfhuis in de mast waarbij de schijf niet meer draait.

    Voor welke toepassing wordt de TN Racing gebruikt aan boord van zeilschepen?

    Door de Stirotex kern en de Technora/polyester mantel heeft de TN Racing nagenoeg geen rek en een uitmuntende slijtvastheid. Dat maakt de TN Racing geschikt voor vallen, schoten en trimlijnen. De lijn is slijtvast en heeft veel grip in stoppers en klemmen. Vaar je met lieren en worden je schoten intensief gebruikt? Gebruik dan de TN Racing en ervaar zelf de slijtvastheid van de lijn en hoe goed zeilen getrimd kunnen worden met de Stirotex kern.

    Hoe kies je de juiste diameter van de TN Racing voor mijn schip?

    Als je een oude val wilt vervangen en tevreden bent met hoe deze zich houdt in stoppers en er geen problemen zijn met slippen en slijtage, dan raden wij aan om dezelfde diameter te gebruiken. Dat is de gemakkelijkste oplossing.

    Als je overmatige slijtage hebt omdat de lijn slipt door de stoppers, is het belangrijk om de diameter te controleren. De juiste diameter voor de TN Racing wordt bepaald door de krachten die op de lijn worden uitgeoefend en de grootte van de schijven en stoppers die gebruikt worden. Een groter zeil resulteert in hoge belastingen op de lijn. Dat betekent dat een juiste diameter noodzakelijk is voor de veilige werkbelasting (SWL) die hoort bij het zeil.
    Het is echter de moeite waard om te controleren of het dekbeslag de lijn of lijndiameter aan kan. Dat betekent dat alle dat de schijven in mast en de blokken en de klemmen en stoppers groot genoeg moeten zijn om de lijndiameter aan te kunnen. Voor stoppers geldt dat de beste houdkracht bereikt wordt met de grootst mogelijke diameter die er doorheen kan.

    Voor meer informatie over het kiezen van de juiste diameter kan je kijken bij ons Lijnenadvies - Diameter of lees ons blog voor meer informatie over het juist opmeten de diameter van een lijn.
    Wil je graag hulp en een advies op maat? Neem dan contact met ons op en onze tuigers helpen je graag. Je kan mailen naar [email protected].

    Wil je graag een ingesplitste sluiting in je val of schoot?

    Maak gebruik van onze splitsservice als je een mooie afwerking met sluiting wilt. Kies hiervoor bij de splitsopties ‘Snapsluiting insplitsen’ en wij splitsen de gewenste sluiting in de lijn. Vergeet niet de sluiting er los bij te bestellen. Wil je graag hulp bij het selecteren van de juiste sluiting? Lees dan ons blog over sluitingen of stuur ons een whatsapp bericht of e-mail.

    Welke splitsen kan je maken met de TN Racing?

    De TN Racing van Premiumropes kan op verschillende manieren worden gesplitst. Als je een TN Racing val of schoot bestelt, dan kan je kiezen uit verschillende opties. Een val wordt doorgaans gemaakt met een oogsplits aan een uiteinde en een vlaams oog aan het andere eind. Voor spinnakerschoten of vallen is het ook mogelijk om de TN Racing te verjongen en hiermee een lichte en sterke lijn te maken. Hiervoor kan een deel van de mantel verwijderd worden op de plek waar de lijn geen lieren of stoppers raakt. Zie de infobox met foto's die je kan aanklikken met daarin alle splitsopties.
    Het is ook mogelijk om de TN Racing zelf te splitsen. Wij hebben uitgebreide instructievideos. Klik hier voor de splitsvideos, of bekijk het splitsboek van Jan-Willem Polman Splitsen van Moderne Lijnen

    Specificaties
    Diameter mmStrength in kg Weight kg/100 m
    48251.3
    514501.7
    620252.2
    833754.1
    1051956.0
    1272509.5
    14940012.7
    PRR340 TN Racing Load - Elongation graph
    More Information
    Functie Grootzeilval, Fokkeval, Spinnakerval, Grootschoot, Fokkeschoot, Spinnakerschoot, Onderlijkstrekker, Neerhaler, Cunningham, Bakstag (runner), Kraanlijn, Reeflijn, Rolfok, Spinnakerboom op, Spinnakerboom neer
    Segment Zeiljacht, Wedstrijdjacht, Open Wedstrijdboot
    Rek Minimaal
    Constructie Dubbel gevlochten
    Mantel Technora
    Kern Stirotex
    Splitsbaar Ja
    Kleur Zwart, Blauw, Groen, Oranje, Rood
    Diameter 4 mm, 5 mm, 6 mm, 8 mm, 10 mm, 12 mm, 14 mm

    Stuur ons een bericht via Whatsapp

    Chat met ons