Surinamekade 6
1019 BV Amsterdam 
info@lijnenspecialist.nl

 Mail de Lijnenspecialist020-4196412

DEVERLOPER TOOLBAR

Cache: Enabled (Disable / Refresh)
Profiler: Disabled (Enable)
Template Path Hints
+ Frontend: Disabled (Enable)
+ Backend: Disabled (Enable)
Logs: Disabled (Enable)
Allow Symlinks: Disabled (Enable)
Translate Inline
+ Frontend: Disabled (Enable)
Merge JavaScript Files Disabled (Enable)
Merge CSS Files: Disabled (Enable)
URL Rewrite: Enabled (Disable)
Add Store Code to Urls: Disabled (Enable)
Store Offline: Disabled (Enable)
Powered by Mage-World.com

Materiaal & Constructie

Dyneema® vezels en Spectra

Lijnen met Dyneema® vezels zijn de laatste jaren sterk in opkomst gekomen. Niet verwonderlijk, want Dyneema® vezels vertonen zeer weinig rek en is ook nog eens twee keer zo sterk als Polyester. Bovendien is het zo licht dat het drijft op water. Deze kunststof wordt soms ook verkocht onder de handelsnaam Spectra. Mechanische eigenschappen worden niet beïnvloed door zeewater, olie of andere gebruikelijke chemicaliën. Ook zijn Dyneema® vezels zeer duurzaam.  

Dyneema® vezels zijn er in verschillende uitvoeringen: SK 75, SK78 en sinds eind 2009 SK90. SK75 en SK78 lijken erg op elkaar wat betreft eigenschappen, het grootste verschil is de kruip (rek onder continue hoge belasting). SK75 vertoont een heel klein beetje kruip en SK78 niet (verwaarloosbaar). De SK90 variant is, volgens opgave van DSM zelf, 13% sterker dan de voorgaande versies en uiteraard ook lichter. Ook de SK90 vertoont net als de SK75 een beetje kruip. Lijnen met kruip zijn minder geschikt als (bak)stag, echter de hoeveelheid kruip bij SK75 (en SK90) is klein en daarom wordt, naast SK78, ook dit materiaal vaak als (bak)stag gebruikt. Meer informatie over het gebruik van Dyneema® vezels voor verstaging lees je op ons blog.

Dyneema® vezels zijn glad (zelfsmerend), zijn behoorlijk slijtvast en hebben een laag smeltpunt. Een goede mantel is soms nodig als extra bescherming. Soms wordt een tussenmantel gebruikt om ervoor te zorgen dat de mantel en de gladde kern niet gaan schuiven. Dyneema® vezels zijn goed UV-bestendig. Daar waar de lijn niet schavielt, kan je daarom prima de mantel voor een groot deel verwijderen om zo gewicht te besparen (verjongen). Dit werkt bijvoorbeeld goed voor spinnakerschoten. Splitsen van lijnen met Dyneema® vezels: een lijn met Dyneema® vezels haalt 95% van de sterkte uit de Dyneema® kern, de mantel voorkomt slechts slijtage. Hierdoor dient de lijn ‘kern in kern’ te worden gesplitst. Het gemakkelijkste is om een ‘kaal oog’ in de lijn te splitsen, en de mantel weg te werken. Bekijk onze instructiefilms hoe je lijnen met Dyneema® vezels kan splitsen.

Dyneema softshackle 6 mm

Lees verder op blog van de Lijnenspecialist: Verschillen in Dyneema® lijnen, Dyneema® vezels, Wat is een verjongde lijn,

 


 

PBO/ Zylon

 

PBO (Polybenzobisoxazole) heeft de minste rek van alle lijnen, heeft een zeer grote trekkracht en zeer weinig kruip (rek onder continue hoge belasting). Bovendien ligt het smeltpunt erg hoog. Het grootste nadeel van PBO is de UV-gevoeligheid. Een PBO vezel die zonder mantel 24 uur blootgesteld wordt aan UV licht, verliest al 50% van zijn breeksterkte. PBO moet daarom altijd mét mantel gebruikt worden. PBO wordt vaak toegepast als bakstag in regatta’s. PBO verstaging dient na 3-5 jaar vervangen te worden.

 


 

Polyamide/ Nylon

 

Polyamide wordt verkocht onder de handelsnamen Nylon en Tiptolon. Het is een soepele lijn die zinkt. Polyamide is sterk, heeft vrij veel rek en is goed UV-bestendig. Polyamide lijnen zie je in twee vormen:

    • Geslagen: bestaat uit een aantal (meestal 3) in elkaar gedraaide strengen. Een geslagen lijn heeft minder rek dan een gevlochten lijn van hetzelfde materiaal en de kern kan er niet uitschieten. Daarentegen raakt een geslagen lijn eerder in de war.
    • Gevlochten: bestaat uit een gevlochten lijn om een kernlijn. Een gevlochten lijn is minder gevoelig voor beschadigingen, raakt minder snel in de war en rekt meer dan een geslagen lijn. Tevens ligt een gevlochten lijn prettiger in de hand. Polyamide lijnen zijn heel geschikt voor landvasten of ankerlijnen,

 

 


 

Polyester/ Dacron

 

Polyester wordt onder de merknamen Dacron, Terylene, Tiptolest en Spunolest op de markt gebracht. Een polyester lijn is relatief goedkoop en geeft de toerzeiler meestal genoeg functionaliteit. Het grootste nadeel is dat het rek heeft. Minder dan een lijn van polyamide, maar meer dan moderne vezels zoals Dyneema. Voor wedstrijdzeilers heeft polyester te veel rek. Op de markt zijn voorgerekte lijnen beschikbaar. Polyester lijnen blijven niet drijven. Polyester zie je in twee vormen:

  • Geslagen: bestaat uit een aantal (meestal 3) in elkaar gedraaide strengen. Een geslagen lijn heeft minder rek dan een gevlochten lijn van hetzelfde materiaal en de kern kan er niet uitschieten. Daarentegen raakt een geslagen lijn eerder in de war. Voorbeelden van een polyester geslagen lijn is onze P-Classic.
  • Gevlochten: bestaat uit een gevlochten lijn om een kernlijn. Een gevlochten lijn is minder gevoelig voor beschadigingen, raakt minder snel in de war en rekt meer dan een geslagen lijn. Tevens ligt een gevlochten lijn prettiger in de hand. Splitsen van polyester: een gevlochten polyester lijn haalt ongeveer 30% van de breeksterkte uit de mantel. Vandaar dat bij een polyester lijn- met polyester kern- de mantel in de kern mee moet worden meegesplitst. Duurzame polyester lijnen zijn bijvoorbeeld de Cruiser 24 voor vallen en de Cruiser 24 Kmix voor schoten.

 

Cruiser 24 Kmix polyester schoot

 


 

Polypropeen

 

Polypropeen (vroeger polypropyleen genoemd) is een kunstvezel met matige slijtvastheid en geringe duurzaamheid. Polypropeen lijnen zijn ruw en daardoor plezierig vast te houden. Ze blijven bovendien drijven. Polypropeen is minder sterk dan polyamide of polyester, maar is veel goedkoper te produceren. De kwaliteiten verschillen zeer. De sterkte (en prijs) loopt terug wanneer er geen of slechte UV behandeling heeft plaats gevonden. Polypropeen wordt hoofdzakelijk voor landvasten gebruikt, zoals onze PPM Mooring. Maar in onze high tech racing lijn SSR Light, wordt polypropeen gebruikt als lichtgewicht opvulling in de kern zodat de lijn mooi rond blijft.

 


 

Vectran

 

Vectran is iets minder sterk dan Dyneema® vezels, maar heeft geen last van kruip (rek onder continue hoge belasting). Vectran is bij vergelijkbare dikte vijf maal sterker dan staal. De lijn rekt nauwelijks (1,8%) en is zeer soepel in het gebruik. Door deze eigenschappen is Vectran geschikt als val, bak- of achterstag. Nadeel van Vectran is de slechte UV-bestendigheid. De lijn moet daarom altijd in een mantel gebruikt worden. Op extreme race boten zoals een TC44 wordt wel Vectran in de mantels van een schoot gebruikt omdat Vectran goed bestand is tegen hoge temperaturen. In dat geval breken de mechanische eigenschappen (sterkte) van Vectran wel af als gevolg van UV, maar dat wordt gecompenseerd met een sterke kern. Wij adviseren eigenlijk altijd Dyneema boven Vectran voor het lopend want aan boord, met name omdat Dyneema lichter is dan Vectran.

 

 

Materiaal

Merknamen

Rek bij 50% breeksterkte

Breeksterkte (ф 8mm [kg])

Dichtheid

[kg/dm3]

Smeltpunt

[°C]

UV bestendig (1=laag 5= hoog)

Slijtvastheid

Gebruik

Polypropyleen

 

16%

1350

0.91 (drijft)

170

2

Matig

Landvast

HMPE - (High Molecular Weight Polyethylene)

Dyneema®, Spectra 

3.4%

6300

0.97 (drijft)

150

5

Goed

Val/ Schoot/ Trimlijn (Regatta)

Polybenzobisoxazole (PBO)

Zylon 

1.8%

8000

1.58

650*

1

Matig

Verstaging (Regatta)

Liquid Crystal Polymer

Vectran 

2.2%

6000

1.4

330

2

Zeer Goed

Val/ Verstaging

Polyester

Dacron 

8%

1800

1.38

260

5

Zeer Goed

Val/ Schoot/ Trimlijn (Toerzeilen)

Polyamide

Nylon 

16% droog, 20% nat

1900

1.14

220-250

4

Goed

Landvast/ Ankerlijn

Bovenstaande tabel dient om materialen op hoofdlijnen met elkaar te vergelijken. Afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte grondstoffen en de behandeling daarvan zijn er verschillen binnen elk materiaal. 

* Geen smeltpunt maar degradatiepunt.

 

De Lijnenspecialist: vakwerk in touwwerk!

 


 

Selma splitsnaalden

   D-CUP Dyneema voor vallen en trimlijnen.   Mooring superior polyamide landvasten 

 

Wat andere mensen zochten: dyneema lijnen, landvasten, lijnen boten, lijnen kopen, zeilen lijnen, online lijnen kopen, online touwen kopen, touwenwinkel, vallen en schoten, zeilen lijnen, zeilen touwen.