Surinamekade 6
1019 BV Amsterdam 
info@lijnenspecialist.nl

 Mail de Lijnenspecialist020-4196412

DEVERLOPER TOOLBAR

Cache: Enabled (Disable / Refresh)
Profiler: Disabled (Enable)
Template Path Hints
+ Frontend: Disabled (Enable)
+ Backend: Disabled (Enable)
Logs: Disabled (Enable)
Allow Symlinks: Disabled (Enable)
Translate Inline
+ Frontend: Disabled (Enable)
Merge JavaScript Files Disabled (Enable)
Merge CSS Files: Disabled (Enable)
URL Rewrite: Enabled (Disable)
Add Store Code to Urls: Disabled (Enable)
Store Offline: Disabled (Enable)
Powered by Mage-World.com

Lijnenwijzer

Welke lijn heb ik nodig voor mijn boot?

De meeste lijnen hebben een mantel en een kern. De kern zorgt met name voor de mechanische eigenschappen en de mantel met name voor de bescherming van de kern en zaken als grip/soft feel/ slijtvastheid.  Een lijn met een kern van Dyneema® vezels haalt rond de 95% van de sterkte uit de kern. Bij lijnen met een polyester kern is dit rond de 30%.
Persoonlijk advies ? Bel ons : 020 - 419 64 12  

Landvasten en Springen
Materiaaladvies: Polyester (kern) 

Voor landvasten geldt dat ze enige rek moeten hebben. Zodat je landvasten de schokken opvangen en niet de bolders/kikkers uit je boot worden getrokken. Daarnaast moet de lijn niet snel slijten als gevolg van schavielen (schuren langs je boot en bolders). Ook moet de lijn lekker soepel zijn om knopen in te leggen.
Polyester en Polypropeen worden daarom voor landvasten veel gebruikt. Polopropeen is goedkoper, blijft drijven, maar is minder duurzaam, heeft een matige slijtvastheid en geringere sterkte. Polyester zinkt, is duurzaam en sterk en is eigenlijk een betere keuze. De kern zorgt voor alle benodigde landvast eigenschappen en de Polyester mantel maakt de lijn nog duurzamer.
Koop nu je landvasten

Ankerlijn
Materiaaladvies: Polyester liefst met een stuk ketting

Een ankerlijn moet zinken en rek hebben. De rek is nodig om schokken op te vangen zodat die niet op je anker komen. Elke schok geeft namelijk meer risico op een krabbend anker. Een zware lijn die zinkt, zorgt dat er meer horizontaal aan het anker wordt getrokken. Dit is gunstiger en zorgt ook voor een betere ingraving van je anker. Een nog beter alternatief is het om bijvoorbeeld 2 tot 3 meter ankerketting tussen het anker en de lijn te plaatsen. Door het gewicht van de ketting krabt het anker minder snel en worden schokken gedempt.  
Koop nu je ankerlijn 

Mooring met RVS oog

Schoten
Advies: Polyester of Dyneema®

Schoten moeten soepel zijn, goed in de hand liggen en niet te snel knopen (kinken). Daarnaast mag vooral een fokkeschoot, weinig rek hebben. Bij een windvlaag wil je juist je zeil zo vlak mogelijk houden. Zou je fokkeschoot wel rekken, dan creëert die op zo’n moment een ongewenste bolling in je zeil. Een grootzeilschoot is vertraagd met katrollen. Rek in de schoot heeft daarom minder invloed op de zeiltrim. Bovendien door de vertraging is de kracht in de lijn minder (dus ook minder rek). Bij een spinnaker speelt rek natuurlijk ook een minder grote rol (geen strakke trim). Voor een spinnakerschoot is het gewicht belangrijk. Bij zacht weer moet het gewicht van de schoot niet je spinnaker aantrekken. Lijnen van Dyneema® zijn erg licht en sterk. Bovendien kan nog meer gewicht bespaard worden door de lijn te verjongen. Hierbij wordt de mantel (vaak polyester) verwijderd in het gebied tussen de spinnaker en de lier.
Voor toerzeilers is polyester een goed materiaal, zeker voor een grootschoot. Sportieve (wedstrijd) zeilers kunnen beter kiezen voor een lijn met Dyneema® kern. Een goed in de hand liggende zachte lijn (zacht/ soepel), is vooral bij open boten en kleinere jachten belangrijk. Hier wordt nog veel met de hand gedaan, terwijl op grotere schepen alles via de lier gaat.
Koop nu je fokkeschoot, grootschoot of spinnakerschoot on-line.

D-Cup met oogsplits

Vallen
Advies: Polyester of Dyneema®

Vallen moeten licht zijn en mogen niet rekken. Net als bij schoten geldt dat je bij een windvlaag je juist je zeil zo vlak mogelijk wilt houden. Zou je val nou wel rekken, dan creëert die op zo’n moment een ongewenste bolling in je zeil. Dit geldt vooral voor een grootval en fokkeval. Voor een spinakker, ATS of Gennaker val speelt rek een minder grote rol. Voor toerzeilers adviseren wij polyester als materiaal voor vallen. Voor regatta (wedstrijd)zeilers zelfs Dyneema® om de rek minimaal te laten zijn.
Koop nu je fokkeval, grootzeilval of spinnakerval on-line.

Cruiser 24 met oogsplits

 

Trimlijnen
Advies: Dyneema® of Polyester

Afhankelijk van je type boot en je tuigage worden trimlijnen vertraagd door blokken of niet.Trimlijnen die vertraagd gevoerd worden door katrollen. Deze vertraging dempt het effect van mogelijke rek in je lijn.  Selecteer je lijn daarom vooral op goede grip en soepelheid voor een makkelijk gebruik. Zeker bij toerzeilers, is een soepele polyester lijn zeer geschikt .Trimlijnen die niet zijn vertraagd door een katrol nemen de totale trekkracht voor hun rekening en moeten beslist niet rekken. Weinig rek zorgt voor een vlak zeil tijdens windvlagen. Toerzeilers kunnen kiezen voor polyester, regatta en wedstrijd zeilers kiezen voor lijnen van Dyneema® (bv de D-core).

 

LIJNENWIJZER

Helpt je de juiste lijn te selecteren: